Fundacja Think!

E-publikacje

Nauczycielom, edukatorom, ale także uczniom i studentom polecamy zapoznanie się z publikacjami elektronicznymi poświęconymi nowoczesnej edukacji. Większość z nich składa się na serię THINK! - Wirtualną Bibliotekę Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia. Mają one charakter praktycznych poradników, które pomagają nauczycielom i edukatorom skuteczniej nauczać, zaś uczniom podpowiadają, w jaki sposób mogą dziś wykorzystać potencjał urządzeń cyfrowych do pogłębiania wiedzy i umiejętności.

Wszystkie publikacje dostępne są poprzez sklep internetowy EDUSTORE.EU.

Format elektroniczny publikacji: ePUB i/lub PDF.

Polecamy szczególnej uwadze:

Szkoła pierwsza klasa? Poradnik dla rodziców sześciolatków, luty 2014. Jesteś rodzicem sześciolatka i zastanawiasz się, co wziąć pod uwagę, by twoje dziecko znalazło się w dobrze przygotowanej placówce? Ten poradnik przybliży ci realia szkoły i obszary, którym warto się w niej przyjrzeć. Pamiętajmy, że nie tylko sześcio- czy siedmiolatek musi być gotowy do szkoły, ale przede wszystkim to szkoła musi być przygotowana na przyjęcie najmłodszych uczniów.

45 minut - praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcych45 minut. Praktyczny poradnik dla nauczycieli języków obcych, październik 2013. Dziś znajomość języków obcych to podstawa sukcesu - szkoła powinna zapewniać uczniom naukę języków obcych na wysokim poziomie. Trudne jest to do osiągnięcia, jeśli skupimy się na standardowych dialogach i nauce gramatyki, a nie na doskonaleniu sztuki komunikowania się i czerpania z kultury kraju, którego język poznajemy. Może czas na głębokie przemyślenie modelu nauczania języka obcego? O tym właśnie jest ten poradnik.

Technologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnejTechnologie są dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, wrzesień 2013. Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci, że otaczające je technologie nie służą tylko do gier i zabaw, ale także wspierają uczenie się i rozwój. O tym właśnie jest ten e-book z serii Think!, którego autorką jest Jolanta Okuniewska, nauczycielka ucząca w szkole podstawowej w Olsztynie. Jest to pierwsze na rynku polskim opracowanie poświęcone rozwojowi kompetencji cyfrowych i społecznych uczniów klas I-III, przygotowany z myślą o nauczycielach wczesnoszkolnych.

poradnik Mobilna EdukacjaMobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu - poradnik dla edukatorów, luty 2013 oraz Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu (się) - poradnik dla osób uczących się, luty 2013. Te dwa e-poradniki mają na celu wypełniać lukę w świadomości nauczycieli oraz pokazywać, w jaki sposób, używając w nauczaniu aplikacji w telefonach i tabletach, można budować w Polsce Cyfrową Szkołę, a jednocześnie rozwijać uczniów, studentów, słuchaczy, pogłębiać ich wiedzę i umiejętności. Chociaż dotyczą tego samego zagadnienia, zostały opracowane z różnych punktów widzenia i różnią się podejściem oraz opisywanymi narzędziami. Dla dyrektorów szkół, nauczycieli akademickich i nauczycieli wszystkich przedmiotów szkolnych - to lektura obowiązkowa.

poradnik Mapy MyśliMapy Myśli. Poradnik dla osób uczących się, luty 2013. Jednym z powszechnych dziś problemów osób uczących się jest zapamiętywanie informacji. Z pomocą przychodzi tu metoda Map Myśli. Poradnik pokazuje, w jaki sposób budować Mapę Myśli, aby dokonać selekcji informacji, wybrać te, które należy zapamiętać. Pokazuje zestaw popularnych błędów oraz podpowiada, jak należy ich unikać. Wyjaśnia, w jaki sposób można "rozebrać" trudny tekst z podręczników oraz przełożyć go na zapis łatwo przyswajalny dla mózgu. Publikacja  bogata w ilustracje ukazujące kolejne etapy budowania Mapy Myśli.

poradnik o metodzie webquestMetoda WebQuest. Poradnik dla nauczyciela, luty 2013. WebQuest jest jedną z metod nauczania, której popularność rośnie od kilku lat. Wynika to z tego, że metoda ta została opracowana na potrzeby edukacji z wykorzystaniem internetu - a taka jest już standardem w szkołach. Poradnik jest próbą kompleksowego opisania metody wraz z praktycznymi poradami i odniesieniami, które mogą pomóc w jej popularyzacji w obszarze edukacji, tak szkolnej, jak i pozaszkolnej czy ustawicznej. Na bazie osobistych doświadczeń autorów, pokazuje, w jaki sposób metoda ta może być osadzona w praktyce szkolnej, pokazuje cele i zasady konstrukcji WebQuestu, dobre i złe praktyki, przykłady z Polski i zagranicy.

poradnik Języki bez belfraJęzyki bez belfra. Poradnik dla osób uczących się, luty 2013. To szczególna publikacja, dzięki której nauka języków obcych (a może i ojczystego) może stać się prawdziwą przyjemnością, wręcz czynnością naturalną, taką samą jak oddychanie czy jedzenie. Zazwyczaj nauka okazuje się być przyjemniejsza, jeśli uczymy się jednocześnie dobrze się bawiąc. O zabawach z nauką języka w dużej mierze opowiada ten e-poradnik. Jest to więc doskonała lektura dla osób, które chcą skutecznie i wzmocnić swoje kompetencje językowe bez przeznaczania sporych kwot na różne kursy doszkalające.

poradnik o motywowaniuO motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. Poradnik dla nauczyciela, kwiecień 2013. Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają głównie, jak to robić, jak dotrzeć do ucznia? Próbujemy udzielić odpowiedzi na te pytania. Poradnik został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli ? aby innym doradzać, pomagać, trzeba przecież samemu być zmotywowanym.

poradnik o programowaniu w ScratchProgramowanie wizualne dla każdego. Przewodnik po Scratch, marzec 2013. Coraz więcej ekspertów zajmujących się nowoczesną edukacją dowodzi, że w bieżącym stuleciu brak podstawowych umiejętności programowania oznaczać będzie po prostu kłopoty na rynku pracy - coraz więcej zawodów, nawet tych niezwiązanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, wymagać będzie od nas odpowiedniego zaprogramowania urządzeń komputerowych, aby mogły skutecznie wykonywać nasze polecenia. To nie jest już tylko nowy trend w technologii komputerowej, lecz raczej zwyczajna, powszednia, cyfrowa rzeczywistość. Tymczasem niewiele osób wie, że ma do dyspozycji doskonały i darmowy program Scratch, za pomocą którego można uczyć programowania już małe dzieci w klasach I-III. Pomocą może służyć właśnie ten przewodnik.

raport o pilnych zmianach w polskiej szkoleJakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, czerwiec 2013. Jest to oryginalna próba określenia katalogu i hierarchii potrzebnych zmian w polskiej edukacji (szeroko rozumianej), dokonana przez osoby mające związek z edukacją, ale w różnych dziedzinach. Wypowiadali się rodzice, nauczyciele, pracownicy uczelni wyższych, działacze organizacji pozarządowych, urzędnicy i przedsiębiorcy, a nawet byli ministrowie edukacji. Zostały tu zgromadzone postulaty różnego rodzaju i różnej wagi, ale wszystkie zawierają propozycje konkretnych zmian. Publikacja ta jest zaproszeniem do debaty, jakie wysyłamy do rządzących polską oświatą na wszystkich poziomach decyzyjności (także w samorządach lokalnych). 

poradnik dla rodziców i ich zdolnych dzieciZdolne dziecko. Pierwsza Pomoc. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, 2012. Istnieje wiele publikacji zawierających teoretyczne ujęcie zagadnienia zdolności, inteligencji i twórczości dzieci i młodzieży. Ich mnogość odzwierciedla zresztą do pewnego stopnia mnogość samych teorii. Materia zagadnienia jest trudna i jak dotąd psychologom i pedagogom udało się uzyskać jednomyślność jedynie w niewielu kwestiach. Z doświadczeń autorów wynika, że osobom na co dzień pracującym z uczniami zdolnymi bardziej niż spójna teoria i gruntowne wyjaśnienie zjawiska potrzebna jest praktyczna pomoc, porady i sugestie odnoszące się bezpośrednio do sytuacji, które napotykają w domu czy w szkole. Z tą myślą przygotowywany został ten poradnik.

Zapraszamy do lektury!