Rozwój świadomych konsumentów
- Szczegóły
- Kategoria: Kierunki działań
- Opublikowano: 25 sierpień 2013
Edukacja konsumencka nierozłącznie powiązana jest z pieniędzmi i prawem. Umiejętność zarządzania własnymi finansami to obok znajomości obowiązków sprzedawcy i przysługujących nam praw, podstawowa kompetencja życiowa, którą powinni wykazywać wszyscy konsumenci biorący udział w transakcjach rynkowych.
Jest to jeden z priorytetowych obszarów działalności Fundacji Think! Praktycznie codziennie stajemy przed wyborem zakupu tego czy innego dobra. Bardzo często zdarza się, że decyzję o zakupie np. napoju podejmujemy pod wpływem interesującej czy ciekawej reklamy. Niektórzy z nas bardzo łatwo dają się przekonać, zachęcić do tego czy innego produktu np. telefonu komórkowego, nie dlatego, że jest on nam akurat szczególnie potrzebny, ale dlatego, że jest nowy, wygląda ładnie oraz korzysta z niego nasz ulubiony aktor. A przecież najważniejszym kryterium powinno być nie tylko to, czy dana rzecz ładnie wygląda, ale również to, czy spełnia swoje funkcje i czy naprawdę będzie nam potrzebna. Dlatego warto krytycznie patrzeć na to co widzimy i słyszymy we wszechobecnej reklamie atakującej nas z wszystkich stron. Dotyczy to oczywiście i osób młodych i osób dorosłych.
Umiejętność krytycznej oceny reklam zaprocentuje szybko, na przykład gdy staniemy przed wyborem różnego rodzaju produktów. Musimy pamiętać, że informacje przekazywane nam w reklamach nie zawsze prezentują wszystkie fakty i dane. Często są one podawane nam w specjalny sposób, abyśmy uwierzyli, że dany produkt jest najlepszy na świecie. Dlatego (szczególnie) przy decyzjach związanych z naszymi pieniędzmi, zastanówmy się dwa razy czy dany produkt jest nam potrzebny, albo czy zawarcie umowy nie zawiera kruczków, które mogą się okazać bardzo kosztowne dla naszego portfela. No i oczywiście - zawsze starajmy się sprawdzić ceny w różnych sklepach (do tego posłużą porównywarki cen w internecie...).
Na koniec warto pamiętać, że jako konsumenci mamy swoje prawa. Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że mamy możliwość reklamacji zakupionego towaru, jeśli jest on niezgody z umową sprzedaży (czyli najczęściej posiadaja jakąś wadę). Możemy wtedy domagać się albo bezpłatnego naprawienia wady, wymiany na nowy produkt albo zwrotu pieniędzy. Dla pewności nigdy nie zaszkodzi sprawdzać wszystkie droższe produkty przy sprzedawcy, aby od razu zwrócić uwagę na ewentualne problemy. Pamiętajmy także o gwarancji, która w przypadku wystąpienia wady czy usterki powstałej nie z naszej przyczyny zapewnia nam możliwość bezpłatnej naprawy w autoryzowanym punkcie serwisowym.
Jeśli żyjesz tylko po to, aby mieć wszystko, nigdy to, co już masz, ci nie wystarczy.
Vicki Robin [w:] Your Money or Your Life
Świadomy konsument finansowy to taka osoba, która potrafi uniknąć kłopotów finansowych związanych z błędnymi (pochopnymi) decyzjami. To również taka osoba, która czyta zapisy umowy przed jej podpisaniem. W ten sposób unika problemów, które mogłyby wynikać z zawartego porozumienia. Wreszcie, to osoba, która świadomie dokonuje zakupów. Niestety w Polsce zbyt wiele osób postępuje dokładnie odwrotnie. Można i trzeba to zmieniać. Dobrą receptą jest edukacja, najlepiej już w szkole i dlatego Fundacja Think! prowadzi działania edukacyjne kierowane do młodych konsumentów.
Zobacz: