Fundacja Think!

Dwa intensywne dni INSPIR@CJI

fot. Edunews.pl

Nauczyciele z całej Polski spotkali się w Warszawie na dorocznej konferencji INSPIR@CJE 2021 organizowanej przez redakcję Edunews.pl, Fundację Think! i Think Global we współpracy z grupą Superbelfrzy RP. Były to dwa intensywne dni pełne wymiany i dzielenia się swoimi doświadczeniami i pomysłami na ciekawsze i angażujące uczniów zajęcia oraz na oddolne zmienianie edukacji. To chyba pierwsza duża edukacyjna konferencja offline w tym roku. Cieszymy się, że mogliśmy spotkać się na żywo z tyloma fascynującymi osobowościami edukacji. Prezentujemy kilka myśli, którymi dzielili się prelegenci i prelegentki z uczestnikami. Wszystkie INSPIR@CYJNE wystąpienia zostaną opublikowane na łamach Edunews.pl i w kanale TerazEdukacja w YouTube.

Poznaj samego siebie – dziś to stało się bardzo aktualne. Czasem algorytmy Facebooka i innych portali wiedzą więcej o nas niż my. To bardzo ważne dla rozwoju, aby próbować dowiedzieć się więcej o sobie – mówił zdobywca Biegunów, podróżnik i twórca LifePlan Academy Marek KamińskiDo bieguna dochodzi przede wszystkim głowa, a nie tylko nogi. To też coś, na co powinniśmy zwracać uwagę. I jeszcze jedno - droga jest ważna, a nie tylko jej cel.

Ten czas po pandemii jest w szkole szczególny – może warto na nowo przemyśleć to, co robimy jako nauczyciele. Zaloguj się do samej/samego siebie – zastanów się nad swoimi działaniami, pracami, wyborami – zachęcała Marzena Kędra, profesorka oświaty, dyrektorka publicznej Szkoły Cogito w Poznaniu, sięgając po ciągle aktualne myśli Celestyna Freineta. Nasze wulkany muszą wybuchać. Musimy oddać przestrzeń uczniom, a dyrektorzy muszą oddać przestrzeń nauczycielom. Jako dyrektorka – wiem, że to jest bardzo trudne. (...) Musimy darzyć osoby, z którymi pracujemy, autonomią, uznawać ich prace i akceptować. Wtedy pojawią się pasje. Inaczej nie da się dojść do kreatywności i innowacyjności w szkole.

Pandemia powinna skłonić nas do refleksji na temat kultury nauczani. Jak gęś karmiona rurką – czasami to drastyczne porównanie można odnieść do ucznia w szkole – mówiła Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Elblągu. Za dużo informacji, zbyt przeładowane programy nauczania. Posłuchajmy uczniów - oni naprawdę potwierdzą, że za dużo chcemy w nich wlewać.

Więcej na temat INSPIR@CJI 2021 można przeczytać w relacji na portalu Edunews.pl.