Fundacja Think!

Doskonalenie nauczycieli

Multidyscyplinarny i niestabilny charakter naszych czasów stawia nauczycielowi większe wymagania, jego rola w stosunku do uczniów ulega redefinicji w kierunku relacji bardziej partnerskich, bardziej trenera, mentora i coacha niż wykładowcy i egzaminatora-sędziego.

Szkolenia nauczycieli

Nauczyciel XXI wieku różni się od nauczycieli, których poznajemy w powieściach polskich pisarzy XIX wieku albo których widzimy w słynnym utworze muzycznym Another Brick In The Wall Part II grupy Pink Floyd. Ekspertów, którzy będą przygotowywali do życia w świecie nieustannej eksploracji i adaptacji. Bardziej niż treserów i specjalistów autonomicznych dziedzin wiedzy potrzebujemy ekspertów ds. uczenia się, którzy będą potrafili wydobyć ze swoich podopiecznych talent, zapał i entuzjazm. Ekspertów kształtujących charaktery, które w powodzi zmian i reakcji dostosowawczych nie stracą swojej tożsamości i konsekwentnie będą podążały za własną, wytyczającą im kierunki, wizją. Ekspertów, specjalistów ds. pracy mózgu i technik uczenia się.

Jest to wielkie wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za proces przygotowania przyszłych nauczycieli do wykonywania zawodu. Już na poziomie uczelni pedagogicznych (i specjalizacji nauczycielskich) muszą nastąpić głębokie (lepiej: rewolucyjne) zmiany w kształceniu edukatorów.

Powinno nastąpić zerwanie z tradycyjnym kształtowaniem nauczyciela jako mistrza w swojej dziedzinie. Na pierwszym miejscu powinno stawiać się umiejętności komunikacyjne, organizacyjne i projektowe, tak by w klasie młody nauczyciel mógł poczuć się bardziej koordynatorem grupy uczniów i aby potrafił wyzwolić w nich kreatywność. Studia pedagogiczne, w których nadal przygotowujemy przyszłych nauczycieli do pracy w zawodzie metodami dziewiętnasto- i dwudziestowiecznymi, są szkodliwe dla nowoczesnego systemu edukacji.

Nauczyciel XXI wieku musi oczywiście posiadać biegłość w dziedzinie, którą się zajmuje, ale musi mieć też świadomość tego, że ciągle musi się uczyć, być otwartym na zmianę. Powinien uczyć się także od swoich podopiecznych. Ci są od niego z reguły lepsi w obsłudze i wykorzystaniu technologii. Od nich może się więc nauczyć, w jaki sposób wykorzystać urządzenia, programy i gry, które angażują czasowo i emocjonalnie uczniów, do tego, aby uczyli się podczas korzystania z nich, aby odkrywali różnorakie funkcje, które wspomagają uczenie w każdym miejscu i czasie. Powinien to czynić także po to, aby rozumieć, o czym mówią jego uczniowie, a także po to, aby ich pozytywnie zaskakiwać w obszarze, w którym uczniowie uznają się za ekspertów. W ten sposób nie tylko buduje swój autorytet, ale i przyczynia się do coraz lepszych wyników edukacyjnych uczniów. Pracuje bowiem z osobami zmotywowanymi do uczenia się.

Nadszedł czas, żeby wśród nas - młodych i starszych - pojawili się pierwsi cyfrowi mędrcy, którzy byliby zwolennikami wspierania ludzkich działań przez technologię i zachęcali innych do pójścia w swoje ślady.

Mark Prensky

Nauczyciele XXI wieku powinni być piewcami cyfrowej mądrości. Dla Fundacji Think! kształcenie i doskonalenie nauczycieli jest jednym z priorytetowych działań i w tym celu uruchomiła Program Superbelfer realizowany we współpracy z Grupą Superbelfrzy RP.

Zainteresowane szkoły i nauczycieli zapraszamy do współpracy - jesteśmy w stanie zorganizować szkolenia w każdym miejscu i w dogodnym terminie. Prosimy o kontakt telefoniczny: 22-642 22 40 lub e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zobacz:

Jesteś tutaj: Home Szkolenia nauczycieli